Βήμα 1ο | Βήμα 2ο | Βήμα 3ο | Βήμα 4ο | Βήμα 5ο | Βήμα 6ο | Βήμα 7ο | Βήμα 8ο | Βήμα 9ο | Βήμα 10ο
ΒΗΜΑ 1ο
Αναζήτηση σπόρων
Για να αναζητήσουμε σπόρους πρέπει να γνωρίζουμε τι είδους καλλιέργεια θέλουμε να κάνουμε. Έχοντας μιλήσει στους μαθητές μας για την αξία των παλιών (ντόπιων ή παραδοσιακών) ποικιλιών στη διατροφή και την αγροτική αυτάρκεια, επιλέγουμε σπόρους που μπορούμε να βρούμε από καλλιεργητές που διατηρούν τέτοιες ποικιλίες ή από οργανώσεις (όπως το Σιτώ) που δραστηριοποιούνται σχετικά. Σοβαρότατο κριτήριο είναι και η εποχή σποράς καθώς και οι ιδιαιτερότητες του χώρου που έχουμε προς καλλιέργεια.
Οι καλλιέργειες που μπορούν να γίνουν και να συγκομιστούν στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς είναι αυτές των χειμερινών λαχανικών (λάχανο, μαρούλι, κρεμμύδι, παντζάρι, καρότο κ.λ.π.) αλλά και πολυετών π.χ. φράουλες καθώς και βοτάνων που προσδίδουν μια άλλη ποικιλία και ποιότητα στον κήπο μας όμως απαιτούν ένα μίνιμουμ φροντίδας τους καλοκαιρινούς μήνες.
Είναι σαφώς μαθησιακά και ψυχολογικά πολύτιμο να δοθεί η δυνατότητα παρακολούθησης της ανάπτυξης κάθε φυτού μέχρι το στάδιο της συγκομιδής και κατανάλωσης των καρπών γι αυτό και καθοριστικό για τις επιλογές μας. Όταν ο κήπος μας είναι εκτεθειμένος σε δύσκολες καιρικές συνθήκες (πολλή υγρασία, κρύο κ.λπ.) θα πρέπει να επιλέξουμε την εποχή και το είδος που θα φυτέψουμε. Για παράδειγμα αν έχουμε έτοιμα φυτά μαρουλιού στην αρχή της σχολικής χρονιάς μπορούμε άμεσα να τα φυτέψουμε και να έχουμε καρποφορία πριν τα πολλά κρύα, όμως έτσι χάνεται η ευκαιρία να δούμε και να εκπαιδευτούμε στη δημιουργία φυτωρίου.
Επιλέγουμε λοιπόν να δουλέψουμε με φυτώριο στα τέλη του χειμώνα και να έχουμε καρπούς στη διάρκεια της άνοιξης. Φυσικά η επιλογή των σπόρων μπορεί να εμπλουτιστεί και με την προετοιμασία φυτωρίων που δεν θα καλλιεργηθούν στο σχολικό κήπο αλλά στους οικιακούς κήπους των μαθητών μας ή να χαριστούν σε ανάλογο παζάρι σπόρων και φυτών καλοκαιριάτικων κυρίως λαχανικών που μπορούμε να οργανώσουμε!
ΒΗΜΑ 2ο
Επιλέγοντας τον κατάλληλο χώρο
Κατ’ αρχήν κρίνεται αναγκαία η έρευνα για τον κατάλληλο προς καλλιέργεια χώρο. Κριτήρια είναι α) να έχει ασφαλή και άμεση προσβασιμότητα από τους μαθητές μας, β) να μην είναι με οποιοδήποτε τρόπο ρυπασμένο το έδαφος, ακόμη καλύτερα αν είναι για χρόνια ακαλλιέργητο, ξεκούραστο όπως λένε οι αγρότες, γ) να μην είναι ιδιαίτερα επικλινές, ώστε να είναι εύκολη η διαμόρφωση παρτεριών, δ) καλό θα ήταν να υπάρχει ανάλυση εδάφους από κατάλληλη υπηρεσία,αλλά αφού αυτό είναι χρονοβόρο ή έστω ασύμφορο οικονομικά, συμβουλευόμαστε αγρότες της περιοχής, ανθρώπους που εμπιστευόμαστε, για την καταλληλότητα των επιλογών μας, ε) να μη βρίσκεται σε λακούβα που κρατάει υγρασία αλλά ούτε (κατά το δυνατόν) εκτεθειμένο σε δυνατούς και ψυχρούς ανέμους.
Ανάλογα με τους μαθητές που θα απασχοληθούν ορίζεται και το μέγεθος του χώρου που θα καλλιεργήσουμε.Η εμπειρία μου λέει ότι τα 30τ.μ. είναι υπεραρκετά για ν’ απασχοληθούν 15 μαθητές. Εξαρτάται αυτό φυσικά και από το είδος των καλλιεργειών καθώς και από την εμπειρία και τη διάθεση των εκπαιδευτικών για κάλυψη με προσωπική δουλειά των αδυναμιών των μαθητών να χειριστούν εργαλεία και μέσα κηπουρικής σε μεγάλη κλίμακα.
Εφόσον υπάρχει η δυνατότητα οργώνουμε και φρεζάρουμε τον επιλεγμένο χώρο, αλλιώς θα κουραστούμε λίγο περισσότερο σκάβοντας με κασμά ή τσάπα. Ακολούθως ασφαλίζουμε με περίφραξη, ειδικά αν ο χώρος αποτελεί μέρος του προαυλίου και κινδυνεύουν τα φυτά μας από καμιά άστοχη μπαλιά. Οι μεταλλικοί πάσσαλοι και πλέγμα γαλβανιζέ 5χ10 είναι καλή επιλογή (τουλάχιστο 12 χρόνια αντέχουν σύμφωνα με τη δική μου εμπειρία), φυσικά καθόλου δεν αποκλείονται άλλα υλικά συμβατά με τις δυνατότητες και τις ανάγκες μας. Μπορούμε επίσης να φτιάξουμε και πορτάκι (ιδιοκατασκευή από τα ίδια υλικά ή ξύλινο).
Αυτά όσο αφορά την καλλιέργεια κατευθείαν στο έδαφος, (που υπήρξε η δικιά μου επιλογή μιας και το σχολειό μας είχε αρκετό ελεύθερο χώρο που δεν ήταν καλυμμένος από κατασκευές, τσιμέντα κ.λ.π.) όμως στις περισσότερες περιπτώσεις είναι μάλλον ευκολότερο να καλλιεργήσουμε σε ξύλινες “ζαρντινιέρες”, που μετακινούνται αν χρειαστεί σχετικά εύκολα, γεμίζοντάς τες με κατάλληλο χώμα.
ΒΗΜΑ 3ο
Θα δημοσιευθεί σύντομα
ΒΗΜΑ 4ο
Θα δημοσιευθεί σύντομα
ΒΗΜΑ 5ο
Θα δημοσιευθεί σύντομα
ΒΗΜΑ 6ο
Θα δημοσιευθεί σύντομα
ΒΗΜΑ 7ο
Θα δημοσιευθεί σύντομα
ΒΗΜΑ 8ο
Θα δημοσιευθεί σύντομα
ΒΗΜΑ 9ο
Θα δημοσιευθεί σύντομα
ΒΗΜΑ 10ο
Θα δημοσιευθεί σύντομα